El 70è Festival de Cinema de Sant Sebastià es posa en marxa

El 70è Festival de Cinema de Sant Sebastià es posa en marxa

El 70è Festival Internacional de Cinema de Sant Sebastià s’inaugurarà aquest divendres dia 16 de setembre amb la pel·lícula d’Alberto Rodríguez, coescrita amb Rafael Cobos, “Modelo 77”. Un film, fora de concurs, inspirat en fets reals ocorreguts a la presó Model de Barcelona l’any 1977 amb un jove comptable, Manuel (Miguel Herrán), condemnat per un desfalc, i el seu company de cel·la, Pino (Javier Gutiérrez), que s’uneixen a l’organització de presos Copel per la millora de condicions humanes a las presons i per l’amnistia.  La present edició atorgarà el Premi Donostia a l’actriu francesa de renom internacional Juliette Binoche. L’actriu ha trepitjat moltes vegades la catifa vermella del festival basc, acompanyant darrerament la presència de films com “La verité” (2019, Hirokazu Koreeda) o “High Life” de la seva compatriota Claire Denis i “Vision” de Naomi Kawase en l’edició de l’any 2018. D’altra banda, l’actriu nord-americana Glenn Close, un dels reclams més potents del certamen basc en la seva condició de presidenta del jurat internacional de la Secció Oficial, finalment ha excusat la seva assistència.
Alta competició
El certamen basc aposta per la preponderància del cinema espanyol dins de la seva competició. La saragossana Pilar Palomero, la directora de “Las niñas” - Goya a millor direcció novella i millor guió - presentarà “La maternal” sobre una adolescent, Carla (Carla Quílez), que viu en un bar de carretera amb la seva mare soltera i que quan es descobreix que està embarassada haurà d’ingressar al centre que dóna títol al film.  El sevillà Fernando Franco competirà amb “La consagración de la primavera”, la seva tercera pel·lícula, coescrita amb Begoña Arostegui. Franco estarà present per segona vegada en Secció Oficial, després de “La herida” (2013), premi especial del Jurat i premi a millor actriu a Marian Álvarez, i després de participar amb “Morir” (2017), projecció especial. El cineasta barceloní Jaime Rosales retorna a competició oficial amb la coproducció hispanofrancesa “Girasoles silvestres”, coescrita amb Bárbara Díez, amb una parella jove formada per Julia (Anna Castillo), mare de dos nens, i Oscar, un noi conflictiu, que han d’enfrontar-se en comú als reptes del futur 
      El cinema europeu compta amb el txec Petr Vaclav que ha dirigit una pel·lícula d’àpoca, “Il boemo”, ambientada a la Venècia de l’any 1764 amb un jove que aspira a ser compositor d’òpera però sense massa sort. El director austríac Ulrich Seidl ("Dog Days", "Import Export"),  competirà amb el llargmetratge "Sparta”, completant el seu díptic iniciat amb "Rimini" sobre el pes del passat en la vida d’un mateix. El danès Frelle Petersen competirà amb “Forever” sobre una dura crisis familiar a partir de diversos fets luctuosos com la mort d’un fill o d’un germà i la manera de sortir-se’n. Mentre que el francès Yannick Kergoat concursarà amb un document sobre el sistema capitalisme i l’evasió de capitals a “La (très) grande évasion”, en rang de projecció especial. El cinema asiàtic acudirà, entre altres, de la mà del japonès Genki Kawamura amb “A hundred flowers” sobre una dona, Yuriko, que comença a patir demència mentre els records del passat, inesborrables, reviuen en el seu fill, Izumi. 
     I el cinema llatinoamericà tindrà cabuda també amb Diego Lerman amb una coproducció internacional “El suplente” amb un professor universitari, Lucio, que anirà a donar classes a una escola en els suburbis de Buenos Aires, lloc on va néixer. Laura Mora amb “Los reyes del mundo”, coproducció internacional sobre la resistència de diversos nois de Medellín que començaran un viatge incert. O també la coproducció internacional “Pornomelancolía” del cineasta argentí Manuel Abramocich, la seva quarta realització, sobre Lalo, un sex influencer que penja fotos dels seus nus per les xarxes.  El xilè Sebastian Lelio competirà per primera vegada a la secció oficial amb una producció internacional de Netflix, “El prodigio/ The Wonder”. El realitzador xilè ja havia estat present al festival de Donostia amb els seus anteriors treballs, “Sagrada família” (2005), “Gloria” (2013) i “Una mujer fantàstica” (2017), guanyadora de l'Oscar a la Millor Pel·lícula de parla no anglesa.
Perles d’altres festivals
      En aquesta secció es dona cabuda a títols premiats i reconeguts en festivals del món i que romanen inèdits a les nostres cartelleres. La secció Perles la tancarà “Los renglones torcidos de Dios” d’Oriol Paulo, adaptació de l’obra homònima de Torcuato Luca de Tena, amb col·laboració en el guió del dramaturg Guillem Clua. Tindrem la coproducció hispanofrancesa “Un año, una noche” del gironí Isaki Lacuesta, després de passar per la secció oficial del Festival de Berlín, en què es repassa la tràgica nit dels atemptats a la sala Bataclan de París la nit del 13 de novembre de 2015 a través de la experiència de la parella formada per Ramón (Nahuel Pérez Biscayart) y Céline (Noémie Merlant).
      Del Festival de Canes arribarà l’extraordinari documental musical “Moonage Daydream” del nord-americà Brett Morgen, autor del documental sobre el malaguanyat Kurt Cobain,  “Cobain: Montage of Heck” (2015). Un esplèndid treball sobre la figura del camaleònic i irrepetible cantant David Bowie, una figura excepcional de l’escena musical pop dels nostres temps, traspassada el 2016. De Canes arriba també Christian Mungiu, guanyador de la Palma d’Or per la seva segona pel·lícula “4 meses, 3 semanas, 2 días” l’any 2007, amb “R.M.N.”, la història d’un immigrant romanès, Matthias (Marin Grigori), que fuig d’Alemanya després de provocar un incident a l’escorxador on treballa per retornar al seu país. 
     No faltarà a la cita basca la Palma d’Or del 75è Festival de Cinema de Canes, “Triangle of Sadness” del suec Ruben Östlund, una comèdia gamberra i nihilista sobre el sistema capitalista que va assolir la fita d’obtenir la seva segona Palma d’Or pel seu director després d’una altre diatriba com “The Square” (2017). També la coproducció hispanofrancesa “As bestas” de Rodrigo Sorogoyen, coescrita per ell mateix i Isabel Peña, exhibida al Festival de Canes fora de competició, amb una parella francesa, Antoine (Denis Ménochet) i Olga (Marina Foïs), instal·lada en un entorn rural a Galícia i a qui els veïns, els germans Anta, els hi fan la vida impossible. De la secció paral·lela Un Certain Regard de Canes arribarà “Corsage/La emperatriz rebelde” de la cineasta austríaca Marie Kreutzer en què es revisita la història de l'emperadriu d'Àustria, Sissi, amb una Vicky Krieps reconeguda amb el premi a la millor interpretació en aquesta secció.
      Del Festival de Venècia vindrà l’argentí Santiago Mitre amb el seu film recentment premiat, “Argentina, 1985”, sobre el judici a les juntes militars de la dictadura de Pinochet amb Ricardo Darín com Julio Strassera i Peter Lanzani com Luis Moreno Ocampo, components ambdós d’un equip de juristes. Igual que la nord-americana Olivia Wilde amb el seu film futurista “Don’t worry Darling/ No te preocupes querida” sobre una parella en una ciutat idíl·lica, Alice (Florence Pugh) i Jack (Harry Styles), dins un projecte experimental i secret. També procedent de Venècia hi haurà el cineasta sud-africà Oliver Hermanus amb un remake del clàssic d'Akira Kurosawa, “Ikiru/Vivir”(1952) que compta amb guió de l'escriptor britànic d'origen japonès Kazuo Ishiguro, Premi Nobel de Literatura. D’altra banda, Alejandro G. Iñárritu, guanyador de l'Oscar en diverses ocasions, presentarà una producció de Netflix, “Bardo, falsa crónica de unas cuntas verdades”, amb l’actor Daniel Giménez Cacho al capdavant i rodada en 65 mm. pel nominat a l'Oscar Darius Khondji.
Forta presència de cinema català
 Més enllà de l’esmentada presència del barceloní Jaime Rosales, el cinema català estarà present en la Secció Oficial amb “Suro” del curtmetratgista donostiarra Mikel Gurrea sobre una parella jove, Elena (Vicky Luengo) i Ivà (Pol Lòpez), que se’n va a viure a una zona rural d’alzines sureres amb els seus problemes d’adaptació a un nou medi. Carla Simon, la directora del gran èxit del cinema català recent, “Alcarràs”, presentarà el seu curtmetratge “Carta a mi madre para mi hijo” en la secció Zabaletgi-Tabakalera, fora de competició, després de passar per la Mostra de Venècia a les Giornate degli Autori. 
     A part de l’esmentada presència del gironí Isaki Lacuesta a la secció Perles amb “Un día, una noche”, es podrà veure fora de competició, en la secció Gala TVE, la darrera proposta de Cesc Gay, “Historias para no contar”, una pel·lícula conformada per diferents relats coescrits amb Tomás Aragay, i que compta amb un extensíssim repartiment. En rang de projecció especial en el marc de la Secció Oficial, la realitzadora Isabel Coixet presentarà el film de denúncia “El sostre groc” sobre l’abús sexual a noies a l’Aula de Teatre de Lleida entre els anys 2001 i 2008, uns fets que foren denunciats el 2018 i que, malauradament, ja havien prescrit.
          
    
Joan Millaret Valls